Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara

Nenek Gagah Berlari Mahu Suami Panjang Umur

17-2-2020 10:49 AM|Oleh: Cari - Azlin| Komen: 11

Kredit foto: BBC

Seorang warga emas lingkungan usia 60-an berpakaian sari sedikit senteng serta berkaki ayam gigih berlari meredah jalan berdebu dan jalan aspal panas. 

Sekali pandang, kelihatan macam orang yang buat kerja gila. Namun, nenek ini bukan calang-calang orang kerana Lata Bhagwan Kare dari Baramati, Maharashtra merupakan antara peserta maraton tertua yang mampu memberi tentangan hebat dalam pelbagai acara larian di negeri tersebut.

Lata Kare yang memulakan 'kerjaya' sebagai pelari maraton demi mencari wang bagi menyara kehidupannya yang miskin. Upah sebagai buruh ladang kasar tidak cukup menampung kehidupan mereka tiga beranak; suaminya bekerja sebagai pengawal keselamatan ditambah dengan kesihatan yang merosot, manakala si anak lelaki tidak mempunyai pekerjaan tetap.

Permulaan pelari berusia 67 tahun ini bukanlah sesuatu yang mudah kerana amat pelik bagi seseorang yang lanjut usia sepertinya dilihat berlari-larian. Beliau mula menyertai larian maraton sejak 2013, tampil dengan pakaian sari “nauvari” dan tidak beralas kaki. Menurut Lata Kare, tanpa capal dia dapat berlari lebih yakin dan laju.  

 
Bersama antara piala kemenangannya. 
Kredit: Facebook




Lata selesa berlari tanpa capal.


Kredit: Huffington Post

Wang kemenangan yang diperolehi dibelanjakan untuk keperluan keluarga. Pada tahun lalu, Lata Kare memenangi 5,000 Rupee (RM290) yang dibelanjakan untuk menampung rawatan sakit jantung suami serta yuran mengimbas MRI yang sangat mahal. 

Baru-baru ini, beliau juga memenangi hadiah pertama kategori warga emas di Marathon Sharad, di mana wang yang dimenangi akan digunakan untuk membina kediaman yang lebih selesa.


Poster filem biopik Lata Bhagwan Kare - Ek Sangharsh Gatha.
Kredit: Instagram

Kisah hidup Lata Kare sememangnya memberi inspirasi kepada ramai orang, tidak ketinggalan penggiat seni tempatan. Baru-baru ini, kisah hidup beliau telah diangkat ke layar perak dengan tajuk Lata Bhagwan Kare – Ek Sangharsh Gatha yang diarahkan oleh Naveen Deshaboina. Pendukung utama filem ini tidak lain dan tidak bukan adalah Nenek Lata Kare sendiri. Filem biopik ini telah pun ditayangkan di pawagam pada 17 Januari 2020.

Menerusi filem itu, barulah kita akan faham betapa perit kehidupan Lata Kare, seorang yang berusia renta tapi masih gagah mencari rezeki dan kekuatan luar biasa yang mendorong beliau melakukan perkara di luar kotak fikir.



Nenek Lata berlari kerana cinta. Demi cinta hati, apa yang anda sanggup lakukan? - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
2
Marah
2
Terkejut
2
Sedih
3
Lawak
2
Bosan
2
0
0
Komen: 11
Komen

Previous : "Lepas Tengok Siccin, Rasa Macam Ada Yang Ikut Dari Belakang" - Siccin Pakai Mantera Betul?

Next       : Lap Air Kencing Guna Jersi Liverpool, Penerbit Drama Mohon Maaf

Komen Terbaru

Quote cucuq 18-2-2020 05:02 PM
salute dengan nenek ni...

Lain-lain Komen

Quote Kurex 17-2-2020 10:55 AM
"lautan api sanggup ku renangi.." kalau begini punya syg kata nenek ni..
Quote sarah82 17-2-2020 11:05 AM
Mata suami dia cantik
Quote Boomibulat 17-2-2020 11:07 AM
Filem tu lakonan beliau sendiri ke..kalau ambk Sonam Kapoor nk jugak pgi tgk..
Quote bintangct 17-2-2020 11:11 AM
dh jd pelakon filem murah rezeki dia
Quote Artemesiaa 17-2-2020 12:32 PM
Kagum dengan semangatnya tapi kalau bersukan diusia emas macam dia pasti akan beri kesihatan yang baik juga untuk dirinya
Quote BebeQ 17-2-2020 12:58 PM
Kagumnya~
Umur 67 baru bermula.
Apa alasan kita?
Quote husna_amal 17-2-2020 02:21 PM
Nekad dia sangat tinggi sehingga mampu memenangi acara maraton ni. Sekarang dah ada duit masih maraton tanpa pakai kasut ke?
Quote Cassieopeia 17-2-2020 05:31 PM
wah hebatnya acik ni..aku pakai kasut elokpun lom tentu habis maraton ni {:run
Quote ina_na 17-2-2020 05:49 PM
Kuat Tulang dia.. Kalo aku...mau ter cabut lutut aku ni
Quote dramaking007 17-2-2020 08:20 PM
fuhhhhhhh hebaaat.kagum aku
Quote cucuq 18-2-2020 05:02 PM
salute dengan nenek ni...

Lihat semua komen(11)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top