Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
CARI Infonet Portal Fokus@CARI Lihat artikel

Enam Kesalahan Penggunaan Telefon Bimbit!

ultramantujuh|5-6-2015 03:27 PM Komen: 14


CMF Reporter 1

Article Diterbitkan : 5 Jun 2015


Zaman moden sekarang, manusia sememangnya tidak dapat dipisahkan daripada telefon bimbit.

Tabiat semasa menggunakan telefon bimbit bukan sahaja ada kemungkinan boleh memudaratkan kesihatan, malah lebih teruk lagi ianya boleh membawa maut!

Berikut adalah enam tabiat penggunaan telefon bimbit yang tidak betul tapi sering dilakukan oleh kita semua. 

Semak dan perhatikan mungkin ada di antara tabiat yang pernah dilakukan kita dalam keadaan tanpa disedari.



Kesalahan Pertama : Mengepit telefon bimbit dengan menggunakan kepala secara condong.

Sekiranya telefon bimbit ada panggilan ketika sepasang tangan kita sedang sibuk membuat sesuatu hal, kebanyakkan kita akan terus menjawab panggilan tersebut dengan mengepit telefon bimbit tersebut pada bahagian di antara telinga dan bahu sambil mencondongkan kepala supaya dapat dikepit dengan cukup kuat bagi mengelakkan telefon bimbit itu terjatuh.   

Cara penggunaan tersebut boleh mengakibatkan seseorang itu mengalami masalah pengaliran darah sehingga berlaku strok. 

Selain itu, cara tersebut juga boleh menyebabkan masalah di bahagian leher.







Kesalahan kedua : Mengepit telefon Bimbit di bahagian lain seperti paha kaki, tangan dan bauh dada

Disebabkan malas untuk memegang telefon bimbit atau tiada poket dan alasan tertentu, ramai akan gantung telefon bimbit itu pada bahagian dada dengan seulas tali. 

Ada juga mungkin akan kepit pada tempat-tempat yang tertentu seperti paha kaki, tangan dan buah dada bagi kaum hawa.  

Akan tetapi jarak antara telefon bimbit dengan tubuh badan yang terlalu dekat mungkin boleh menyebabkan tahap penyerapan radioaktif ke dalam tubuh badan seseorang itu menjadi tinggi. 

Khususnya bagi warga tua yang ada masalah deyupan jantung yang kurang stabil atau yang menghidap penyakit sakit jantung, cara penggunaan sedemikian berkemungkinan besar memudaratkan kesihatan individu terbabit.





Kesalahan Ketiga : Merapatkan Telefon Bimbit Pada Telinga Berikutan Panggilan Kurang Jelas Didengar

Apabila suara panggilan kurang jelas didengar, secara tidak sedar ramai di antara kita akan cuba sedaya-upaya merapatkan telefon bimbit pada telinga, sebenarnya tindakan sebegini amat membahayakan. 

Jikalau kurang jelas panggilan yang diterima, sewajarnya memastikan isyarat yang diterima samada stabil atau tidak dahulu.

Ini kerana apabila isyarat yang diterima agak lemah, maka secara automatic pancaran elektronik magnetik nya akan menjadi kuat, maka ketika ini jika telefon bimbit diletak rapat pada telinga akan menyebabkan otak mengalami ancaman radioaktif yang kuat.  




Kesalahan Keempat : Apabila panggilan disambung, serta-merta meletakkan telefon bimbit pada telinga

Setiap kali panggilan berjaya disambung , ketika itulah kuasa pancaran radioaktif yang dihasilkan adalah paling tinggi, dan ianya sangat bahaya ke atas kesihatan pengguna tersebut.





Kesalahan Kelima : Dalam jangkamasa yang lama mendengar panggilan dengan hanya menggunakan sebelah telinga sahaja

Adakala berbual melalui telefon dengan kekasih atau kawan rapat, tanap disedari perbualan telah makan masa selama beberapa jam. 

Perbualan telefon yang hanya menggunakan sebelah telinga yang sama dalam jangka masa lama, penerimaan pancaran radioaktif yang berterusan boleh menjejaskan kesihatan individu tersebut.




Kesalahan Keenam : Sambil ‘Charge ‘ Telefon Bimbit Sambil Berbual Menggunakan Telefon

Saya yakin setiap kali ‘charge’ telefon bimbit, kebiasaannya tahap suhu yang dihasilkan akan menjadi lebih tinggi. 

Pada ketika ini, kalau berbual menggunakan telefon bimbit tersebut, bukan sahaja peralatan di bahagian dalaman telefon bimbit akan mudah rosak berikutan terlalu panas, malah juga akan menyebabkan kulit rasa terbakar .


Enam kesalahan tersebut di atas, mungkin pernah dilakukan oleh kita secara tidak sengaja, sebenarnya semua kesalahan itu boleh dielak jika kita peka, dan seterusnya kesihatan kita tidak dijejaskan akibat penggunaan telefon bimbit.  - CARI Infonet



Apa Reaksi Anda...

Bagus
16
Marah
25
Terkejut
15
Sedih
31
Lawak
23
Bosan
24
0
0
Komen: 14
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote mawarmatahari 10-6-2015 04:29 PM
lama dahhhhhhhhhh

Lain-lain Komen

Quote gaara_X 5-6-2015 03:13 PM
ermmmmm.....sesekali letak jauh kejap telepon itu......kang continue laa
Quote miabebe 5-6-2015 03:21 PM
Via betikkkkkkkkk
Quote sgbuloh 5-6-2015 03:30 PM
apa maksud 'ketika panggilan disambung'.. ?
Quote mzzenma 5-6-2015 03:33 PM
sgbuloh replied at 5-6-2015 03:30 PM
apa maksud 'ketika panggilan disambung'.. ?

maybe lepas dail terus letak kat telinga
kan masa tu panggilan sedang disambung
Quote sgbuloh 5-6-2015 03:36 PM
mzzenma replied at 5-6-2015 03:33 PM
maybe lepas dail terus letak kat telinga
kan masa tu panggilan sedang disambung

maksudnya masa tengah 'dialing..' tu ke atau masa sora orang tu first masuk?

bila kita dial kan memang kita terus letak kat telinga, sebab nak tau org kat sana tu dah pick up ke belum.
Quote intriQue 5-6-2015 06:20 PM
Letak celah boobs tu lawak
Quote havoqs 5-6-2015 08:53 PM
http://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/radiation/cell-phones-fact-sheet

What is radiofrequency energy and how does it affect the body?


Radiofrequency energy is a form of electromagnetic radiation. Electromagnetic radiation can be categorized into two types: ionizing (e.g., x-rays, radon, and cosmic rays) and non-ionizing (e.g., radiofrequency and extremely low-frequency or power frequency).

Exposure to ionizing radiation, such as from radiation therapy, is known to increase the risk of cancer. However, although many studies have examined the potential health effects of non-ionizing radiation from radar, microwave ovens, and other sources, there is currently no consistent evidence that non-ionizing radiation increases cancer risk (1).

The only known biological effect of radiofrequency energy is heating. The ability of microwave ovens to heat food is one example of this effect of radiofrequency energy. Radiofrequency exposure from cell phone use does cause heating; however, it is not sufficient to measurably increase body temperature.

Quote ChildrenOfBodom 5-6-2015 08:55 PM
takpenah buat pon, mesti ummah bodoh caprut yg selalu buat.
Quote melinda_kerr 5-6-2015 08:57 PM
Berapa ramai yg alami vertigo disbbkn penggunaan telefon?
Quote MeghanK 5-6-2015 09:03 PM
sgbuloh replied at 5-6-2015 03:36 PM
maksudnya masa tengah 'dialing..' tu ke atau masa sora orang tu first masuk?

bila kita dial kan ...

lepas connect baru letak kat telinga la..kan kat skrin boleh tengok line tu dah connect ke belum
Quote zorrro_03 5-6-2015 09:48 PM
Guna lah loud speaker...
Quote batmana 6-6-2015 10:16 PM
merepek,

sejak zmn nokia 3310 cite ni.
Quote Feedoss 10-6-2015 04:28 PM
mak kau hijau dr zaman motorola femes
Quote mawarmatahari 10-6-2015 04:29 PM
lama dahhhhhhhhhh

Lihat semua komen(14)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top