Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini
2106
View
93
Reply

Gulai ikan kering talang versi acik

[Copy link]

Author: Acikgomen    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 8-9-2021 12:24 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Sebenaqnya dah byk minggu acik buat gulai ikan kering ni. Haritu saja tayang kat @sarah82

Hari apetah, pi beli bawang kat nsk. Nampak ikan talang kering. Murah je ikan talang kering ni kat selangoq. Kalo kat Kedah, maheiiiiii oiii. Maybe sbb org selangoq tak berapa reti makan gulai ikan kering talang ni kot.

Wiken tibahhh, acik pun buat la gulai ikan kering talang ni. Resepi mudah pejam mata jom kita buat....

1. Rempah gulai ikan kering/udang/ketam, rebus sampai mendidih. Ayaq tu agak2 yach
2. Setengah org boh ubi. Ada boh terung. Ada boh nenas. Kalo nak boh ubi, elok la masuk ubi awai2 nak bagi empuk. Mo dak, satni lepas tauk ikan kering talang yg dah kerat2 kecik tu ja
3. Boh pati santan. Kalo guna santan kotak, tuang ja santan. Jgn byk sgt mcm nak buat rendang tu. Gulai ikan kering ni kuah dia tak gaduh pekat nalaaaaa mcm kari2 lain
4. Tauk ikan kering. Agak2 dah lembut sket ikan kering tu, boh garam gula. Rasa tgk cukup rasa ka dak. Lepas tu tutup api. Tutup periuk na
5. Buat tomeh darat. Minyak sedang2 tak byk tak sikit. Secukup elok utk gulai kita yg seperiuk tu. Tomeh darat ni easy peasy. Bawang merah, cabai kering, daun karipoley, jintan maneh. Tauk dlm minyak yg panas na. Kalo tak berapa panas satni, bijik jintan maneh tu dok melambung kena ampa, jgn nak marah acik plak
Goreng semua ni sampai kekuningan bawang merah, lepas tu satu kuali tu dgn minyak2 skali pi tuang dlm periuk gulai tadi. Lepas tu tutup balik tudung periuk gulai tu

Perghhhhh satni dia bau semerbak harum mak aaaaaiiiii

Nah gambaq taktau boleh masuk ka dak
Ni gulai acik hat tah minggu bila haritu
IMG_20210815_170200.jpg

Semoga masakan ampa utk seisi kuarge ni mengeratkan lagi kasih sayang antara ampa anak beranak na



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2021 12:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Tq share resepi. Nampak sedap
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2021 12:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Wuishhhh sedapnya

Lama x masak kari ikan kering tumis darat
Last buat 20 tahun lepas
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-9-2021 01:05 PM From the mobile phone | Show all posts
anakmak replied at 8-9-2021 12:59 PM
Wuishhhh sedapnya

Lama x masak kari ikan kering tumis darat

Buat la, gu dgn terung bakar and sambai belacan. Tambah dish sambal sotong ke dgn ikan temenung goreng.
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2021 01:07 PM From the mobile phone | Show all posts
wahhh senangnya..bolehla nak try nanti.
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2021 01:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Acikgomen replied at 8-9-2021 01:05 PM
Buat la, gu dgn terung bakar and sambai belacan. Tambah dish sambal sotong ke dgn ikan temenung go ...

Smlm I pi NSK
Hari ni baru terbaca
Kalau smlm mmg wajib beli ikan talang kering ni

Tapi I dah ajak my husband pi jaya lepas baca article u tadi
I bgtau I nak masak gulai ikan kering hari ni
Tapi x tau la ada ikan talang atau tak?

U suggest kat pls
Kalau talang xder nak ganti apa
Ty
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2021 01:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Org Selangor tak reti makan tulang ikan talang kot. Depa makan isi ikan kurau kering ja. Hehehehe agak la.

Saya selalu buat juga, selalu campur dgn nenas atau terung panjang.
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2021 01:19 PM From the mobile phone | Show all posts
anakmak replied at 8-9-2021 01:14 PM
Smlm I pi NSK
Hari ni baru terbaca
Kalau smlm mmg wajib beli ikan talang kering ni

Boleh ganti dengan tulang ikan kurau kering/masin.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-9-2021 01:23 PM From the mobile phone | Show all posts
anakmak replied at 8-9-2021 01:14 PM
Smlm I pi NSK
Hari ni baru terbaca
Kalau smlm mmg wajib beli ikan talang kering ni

Taktau la acik. Penah pi makan rumah member, dia buat gulai ikan kering guna ikan kurau
Kureng la bagi acik walaupun ikan kering kurau tu isi lebih tebal
Kalo gulai ikan kering versi pantai timur lain pulak ikan yg dorang guna kan
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-9-2021 01:24 PM From the mobile phone | Show all posts
acikbrown replied at 8-9-2021 01:17 PM
Org Selangor tak reti makan tulang ikan talang kot. Depa makan isi ikan kurau kering ja. Hehehehe ag ...

Ikan talang kering ni kalo goreng buat masak asam pun sedap jugak
Makan time sahur pergggghhhhh
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2021 01:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Acikgomen replied at 8-9-2021 01:24 PM
Ikan talang kering ni kalo goreng buat masak asam pun sedap jugak
Makan time sahur pergggghhhhh

Betul tu. Gaul dengan nasi panas. Perhhhh.....
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2021 01:35 PM | Show all posts
sedap ni acik..tekak ontua2 cam akakros suka makan laguni..buh plak sambai belacan ulam bendi rebus. berpinau. ni bau harum semerbak ada cili kering daun kari goreng.
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2021 01:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Acikkkk.. Nakkkkkk.. Sedapnya
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2021 01:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Acikgomen replied at 8-9-2021 01:24 PM
Ikan talang kering ni kalo goreng buat masak asam pun sedap jugak
Makan time sahur pergggghhhhh

Masak asam heaven... Huhuhu.. Rindu.. Nak pi market
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2021 02:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Senang ceh ja rupanya. Selama ni kalo nak makan, beli kat kedai. Ingat cara masak renyah macam kari jugak. Nak kena 3 kali pecah minyak
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2021 02:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Tulang ikan talang ni org buat berubat sihir. Ada keturunan perak takleh makan
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2021 02:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedap. 1st time makan tahun 2009 time pegi hantar abg bertunag dekat penang. Diorg jamu kari ni la lepastu tak makan sampai la puasa tahun lepas iols teringin lepas tengok tokri masak .. tapi surih husband iols yg masak sebab dia org penang jugal hahah.. memang febret!!!
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2021 02:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Tok iols suka buat ni...
Dengan rrmpah kaari cap o dia..
Fuh..yummy2..
Pastu mesti ada ikan.sepat ..comel2 je
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-9-2021 03:03 PM From the mobile phone | Show all posts
rospinki replied at 8-9-2021 01:35 PM
sedap ni acik..tekak ontua2 cam akakros suka makan laguni..buh plak sambai belacan ulam bendi rebus. ...

Lauk memujuk namanye kakros oiiii
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-9-2021 03:04 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 8-9-2021 01:46 PM
Acikkkk.. Nakkkkkk.. Sedapnya

Sudah la hang
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list