Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini
6728
View
140
Reply

[Tempatan] Replika lembu memakai samping, songkok cetus kemarahan umat Islam P Pinang diturunkan

[Copy link]

Author: Punat_button       Show all posts   Read mode

Author
Post time 11-5-2021 09:15 PM | Show all posts |Read mode
Replika lembu memakai samping, songkok diturunkan
Zuhainy Zulkiffli
am@hmetro.com.my

image.png
REPLIKA lembu memakai samping dan songkok mencetuskan kemarahan masyarakat Islam di Pulau Pinang. FOTO  IHSAN PEMBACA

Georgetown: Dekorasi Hari Raya Aidilfitri iaitu replika lembu memakai samping dan songkok di bulatan berhampiran Jalan Ayer Itam, di sini, sudah diturunkan, semalam.

Tindakan itu dilakukan segera selepas ia tular di media sosial dan mencetuskan kemarahan orang ramai terutama masyarakat Muslim.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Ayer Itam, Joseph Ng Soon Siang berkata, pihaknya mengambil tanggungjawab sepenuhnya berhubung isu dekorasi dan replika berkenaan.

Joseph berkata, dia turut memohon maaf kepada rakan beragama Islam khususnya mengenai kekhilafan tercetus itu.

"Kami tidak berniat bagi mengguris sensitiviti masyarakat terutama dalam mengekalkan keharmonian sedia terjalin dengan pelbagai kaum di Pulau Pinang.

"Umumnya setiap kali musim perayaan, saya akan meletakkan perhiasan mengikut tema perayaan di lokasi berkenaan," katanya menerusi kenyataan di sini, hari ini.

Joseph berkata, kelalaian dibuat tanpa sebarang niat buruk berhubung hiasan sempena Syawal itu sudah menyentuh sensitiviti rakan Muslim di situ.

"Dengan ini, sekali lagi saya ingin memohon maaf dan mengambil tanggungjawab sepenuhnya di atas kejadian ini," katanya.

Disiarkan pada: Mei 11, 2021 @ 7:51pm


Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 11-5-2021 09:17 PM | Show all posts
kenapa nak marah dah memang perangai serupa lembu. gigih nak sambut raya macam kali ni lah terakhir nak beraya
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Normabaru at 11-5-2021 09:40 PM

Nk kata melayu=bodo mcm lemboo ke
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Apa masalahnya? Kata baju mulayu t kde kaitan dgn.igama
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Pulau pinang darul lembu.
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Bodoh belaka
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Tetiba teringat harga daging lembu yang mahal.
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Dia ingat raya cina ke ada naga babi segala?
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:22 PM From the mobile phone | Show all posts
'buat dulu...nanti orng marah...kita minta maaf la'....udah berapa kali dh 'benda camni berlaku'....sebelum ni... duduk angkasa lepas ka...dey???
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:37 PM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 11-5-2021 09:18 PM
Apa masalahnya? Kata baju mulayu t kde kaitan dgn.igama

Baju mulayu jgn lupe poket blazer.. kohkoh
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Note: Thread has been banned by manager
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:42 PM From the mobile phone | Show all posts
insulin replied at 11-5-2021 09:22 PM
Tetiba teringat harga daging lembu yang mahal.

Ooo sebab tu mulayu sontap kot, daging mahal, niaga pasar aidilfitri tak abih, modal tak balik, raya tak leh balik
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Haaa dah kena carut ke ....
Alaa relex...jgn la sensitif sgt dgn replika lembu tu...comel apa...
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Skuau replied at 11-5-2021 09:22 PM
'buat dulu...nanti orng marah...kita minta maaf la'....udah berapa kali dh 'benda camni berlaku'.... ...

Dap dgn perangai cam binatang kong hee fat choi
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:46 PM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 11-5-2021 09:37 PM
Lombu pun tak melawan jika dipakaikan sungkok. Tau lah kan kat mane level wotak mulayu

I rasa dia maksudkan...melayu simbolik dgn acara korban lembu...yg i pelik...kenapa nak sensitif sgt kan....adoyyy.....habis yg org duk ejek cina babi tu..lagi hina
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Sebab tahun cina tahun ni lembu kan? Kalau tak protes, nanti tahun babi pun dorang akan buat begitu jugak!

Kenapa tak buat masa CNY lembu babi naga semua dipakaikan cheong sam?
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 09:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Yg dok pakaikan kucing baju melayu bersongkok bersamping xde pulak yg marah ..
Honestly menyampah betul yg suka pakaikan haiwan2 ni mcm manusia.
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 10:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Thn ni kan tahun lembu ikut kalendar cina. .
Ni lembu CNY punya kot.. recycle balik utk hari raya. Tkr baju je
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 10:21 PM From the mobile phone | Show all posts
save bajet kot, amek yg CNY aritu, tahun ni kn tahun lembu. sekali sekala kena positive thinking, kaum lain x semua tau pantang kita. org melayu pun ada dok bg duit raya dlm sampul putih. ko rasa..
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2021 10:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Abahcow ijau tersenyum sinis, mooo mooo mooo
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list