Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1234Next
Return to list New
5998
View
68
Reply

"Jangan Kutuk, Cemuh Saya" - Sheila Mambo Akui Cuci, Ulang Pakai Mask Untuk Jimat

[Copy link]

Author: CARI-MAL       Show all posts   Read mode

Author
Post time 26-10-2020 11:33 AM | Show all posts |Read mode
Sheila Mambo yang pernah menerima rumah Program Perumahan Rakyat mengakui di Instagram bahawa dia tidak terus membuang pelitup muka yang sudah digunakan.








Pemilik nama Rusilawati Hasan, 57, itu turut menunjukkan caranya membasuh pelitup berkenaan dengan sabun.


Jelasnya, dia berbuat demikian bukan kerana kedekut, sebaliknya ingin mengurangkan kos perbelanjaan untuk membeli pelitup muka yang perlu diguna pakai setiap kali keluar rumah.


Mengakui perbuatannya itu bertentangan dengan saranan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Sheila bagaimanapun menjelaskan bahawa dia sering menggunakan pelitup muk aberkenaan kurang dari dua jam.









Perkongsiannya itu menerima pelbagai reaksi daripada pengikutnya.


Dalam masa ramai tidak bersetuju dengan caranya itu, segelintir warga maya mengakui melakukan perkara sama demi menjimatkan kos.




Kredit foto: IG Sheila




Kredit foto: KKM



Mengikut garis panduan ditetapkan KKM, pelitup muka tidak disarankan dipakai melebihi lapan jam dan hanya boleh dipakai sekali sahaja.


Sheila kemudian sekali lagi menjelaskan tujuan perkongsiannya itu menerusi kemas kini di IG. Katanya, dia berbuat demikian bagi menegur sesetengah pihak yang menggunakan pelitup muka tanpa menggantikannya dengan yang baru hingga kelihatan kotor.


Kredit foto: IG Sheila



"Saya nak menegur sesetegah pemakai mask secara terus terang pada orang yang saya tak kenal, takut nanti mengaibkan mereka. Jadi, secara sopan memberi tunjuk ajar lebih baik sebab kita tak tahu kemampuan seseorang. Ada yang paling tak sedap mata memandang, mask mereka kotor sangat, dah tak nampak warna putih," katanya.  - CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 26-10-2020 11:40 AM From the mobile phone | Show all posts
Bukan rumah dia besar sampai orang guna buat shooting ke?
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 11:42 AM | Show all posts
Kurex replied at 26-10-2020 11:40 AM
Bukan rumah dia besar sampai orang guna buat shooting ke?

YESZAA..dedulu asik msk mjlh medie hiburan,urtv ke hai..
umhnye besar gile siap renovate cecantik ade maid lgi..
sll shooting2 kt umh die dpt byk duit katenya jgk..
ttbe dh tua dpt rumah ppr confuse btulla..ms tu die de bela ank angkat kut pompuan comey bdk tu
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 11:43 AM | Show all posts
nape  tak pakai mask kain kak...? boleh la basuh banyak kali takde masalah...
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 11:44 AM From the mobile phone | Show all posts
Kat mydin tak sampai RM5 sekotak 50 keping.
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 11:56 AM From the mobile phone | Show all posts
iol tgh mmikirkan betapa bnyaknya lambakan mask trpakai yg jd sampah. Brtambah2 sampah di muka bumi ni
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 12:04 PM From the mobile phone | Show all posts
My mom dlu pun cuci jgk,n bila ai dpt taw mmg ai tegur..rupenye dia xtaw cuma boleh pakai sekali sahaja tu y gigih duk basuh..dah taw ni,dia sendiri plak y oder mask utk dipakai..plus y ai oder htr kt kg,jd byk plak mask kt kg..{:smile

Y sheila mambo ni,mask skrg dah murah sgt,beli je y nonmedical tuh kalau xmampu sgt..xpun pakai y kain walaupun pernah viral y kain xmampu tapis bakteria or virus..tp disposable mask mcm ni tlg lerr jgn nak cuci...xkan lerrrrr keluar rumah hari2?tiap2 masa?
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 12:07 PM | Show all posts
jangan lah sampai cuci berulang kali..

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 12:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Tiba2 teringat zaman sekolah dulu kwn i cite sheila mambo ni mak tiri dia. Maybe dah cerai kot tu dok ppr.
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 12:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Sejak bila pula dia ni duduk kt rumah pprt...overated sgtla cite dia ni..
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 12:10 PM | Show all posts
aku ingat lagi dia pernah cerita, rumah dia bagi sewa utk orang shooting...
kenapa duduk PPR pulak
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 12:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Teringat telemovie kat astro diva diva pencen akak ni berlakon ngan ogy ahmad daud dan dian p ramlee...tak boleh lupa dialog kak ogy kat dian..'ko bawak kipas kiah' lebih kurang macam tu lah
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 12:12 PM From the mobile phone | Show all posts
dalam pada kehidupan kita yang susah,masih ade lg insan yg lg susah dr kita.iols insaf
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 12:16 PM | Show all posts
Sebenarnya ok lagi kalau kitar semula sekali dua sebab cuci dengan bersih. Sekurang2nya dapat kurangkan pencemaran sisa pelitup muka ni. Sekadar pendapat peribadi.
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 12:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku rasa mask skrg murah dah berbanding masa bulan 3 hari tu.
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 12:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Rajin nya makcik ni. Kalau gitu baik pakai face mask kain. Tu yg patut kene cuci lepas tiap kali pakai.
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 12:36 PM | Show all posts
teringat ms mule2 pkp bln 3 dlu....mask limited sgt & kalau ade mahal gila...nasib baik kt office kiteorg ade sket stock mask...so boss bg 1pack sorang...i bg sket sorang kt adik bradik i..adik beradik i semua dh kawin..so setiap org i bg 1 je sbb nk jimat..time tu bukan xmampu tp mask limited gila..family sister i  mmg die pakai basuh mask yg i bg tu...serius rs kesian gila...now dh murah..i jadi fobia..so mmg beli byk buat stock..
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 12:45 PM | Show all posts
tp skrg mask dah murah.mampu beli..
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 12:49 PM | Show all posts
memang tak boleh kan.... risau juga kes mcm ni nak jimat2 sgt ni..
Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2020 12:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Sheila mambo ni asalnya penyanyi kan? Correct me if I'm wrong
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list